بیمه آسانسور چیست؟


با توسعه شهرها و افزایش روزافزون ساختمان‌های مرتفع آسانسور به یکی از ملزومات بنیادی و فراگیر برای انسان مدرن تبدیل شد و همانند اختراعات دیگر بشر همراه با فواید و مزایای بسیار، پیامد‌های ناگواری را نیز به همراه داشت. در این راستا بیمه آسانسور جهت کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث آسانسور کاربرد پیدا می‌کند. بیمه آسانسور در حقیقت یک بیمه مسئولیت مدنی است به این معنا که در صورت وقوع حوادث ناشی از آسانسور بیمه‌گذار یا خریدار بیمه(مالک، مدیر ساختمان، شرکت‌های سرویس و نگهداری آسانسور) مسئول حادثه شناخته شوند و محکوم به پرداخت خسارت‌های مالی و جانی گردند شرکت بیمه خسارت را از جانب شخص بیمه‌گذار(خریدار بیمه) جبران می‌نماید.

چرا باید آسانسور را بیمه کرد؟
نقص فنی قطعات آسانسور و خطای انسانی می‌تواند منجر به رخداد حوادث مرگباری گردد که در صورت وقوع چنین حوادثی ضمن ایجاد مشکلات روحی و روانی برای مصدوم و یا خانواده متوفی معمولا دعوای حقوقی مبنی بر یافتن مقصر یا مقصرین حادثه و پرداخت دیه فوت یا نقص عضو صورت می‌گیرد. هرچند بیمه آسانسور نمی‌تواند مصدوم را درمان و یا زندگی دوباره به متوفی ببخشد اما با تامین به موقع و مناسب حقوق حادثه‌دیدگان می‌تواند نقش برجسته‌ای در تنظیم روابط طرفین و برقراری صلح و آرامش داشته باشد.

چه کسی باید آسانسور را بیمه کند؟
با نظر به این که عوامل بسیاری در تولید، طراحی، نصب و سرویس و نگهداری آسانسور نقش دارند بنابراین در صورت وقوع حادثه‌ای برای آسانسور و وارد شدن صدمات مالی و جانی به استفاده‌کنندگان آسانسور و یا فوت آن‌ها هر یک از این عوامل با توجه به نظر دادگاه و کارشناس حوادث و با توجه به سهمی که در ایجاد حادثه داشته‌اند ممکن است مقصر و مسئول شناخته شوند. برای مثال در یک حادثه منجر به فوت ناشی از حوادث آسانسور دادگاه ممکن است با توجه به نوع حادثه شرکت تولید‌کننده قطعات را 20% شرکت طراحی و مونتاژ و نصب آسانسور را 20% و شرکت سرویس و نگهداری آسانسور را 40% و مالک یا مالکین را 20% مقصر و مسئول پرداخت خسارت معرفی نماید در چنین شرایطی هر یک از این عوامل بایستی سهم خود را از خسارت معین شده توسط دادگاه پرداخت کنند از این رو تهیه بیمه آسانسور برای کلیه عوامل الزامی است و هر کدام بایستی بطور مستقل اقدام به خرید بیمه نمایند چراکه بیمه مسئولیت شرکت تولید‌کننده قطعات در مثال ذکر شده تنها 20% سهم را جبران می‌کند و هیچ‌گونه تعهدی در قبال سهم شرکت های نصب و مونتاژ یا سرویس و نگهداری و یا مالکین ندارد. مدیران ساختمان‌ها نیز باید به نمایندگی از مالکین اقدام به خرید بیمه آسانسور نمایند تا در صورت رخداد حوادث احتمالی خطری آن‌ها را تهدید نکند.

وظیفه مدیر ساختمان در ارتباط با آسانسور چیست؟
1- بررسی و کنترل گواهی استاندارد آسانسور از موسسه استاندارد ایران پس از نصب و راه‌اندازی.( از سال 1383 به بعد شهرداری جهت ارائه گواهی پایان‌کار هر ساختمان گواهی استاندارد آسانسور را از سازنده درخواست می‌کند)
2- عقد قرارداد با شرکت‌های سرویس و نگهداری آسانسور دارای مجوز و پروانه فعالیت از وزارت صنایع و معادن کشور جهت سرویس و نگهداری سالیانه آسانسور.
3- عقد قرارداد سالیانه با شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صمت به منظور دریافت استاندارد ادواری آسانسور
4- تهیه بیمه آسانسور از شرکت‌های معتبر بیمه به نمایندگی از تمامی مالکین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
Scroll to Top