خسارت خودروی نامتعارف (لوکس)

افزایش تردد خودروهای لوکس در سراسر کشور علاوه بر نشان شکاف طبقاتی در جامعه، باعث نگرانی رانندگان نیز خواهد بود. یکی از دلایل این نگرانی هزینه خسارت خودروی نامتعارف (لوکس) است.

خودروی متعارف چیست؟

منظور از خودروی متعارف خودرویی است که هنگام حادثه ارزشی برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی یا ۵۰% دیه مرد مسلمان در ماه حرام داشته باشد.

با این وجود هر خودرویی که ارزش آن در سال 1401 بیشتر از 400 میلیون تومان باشد غیرمتعارف محسوب خواهد شد, و شامل خسارت خودرو نامتعارف می‌شود.

خسارت خودرو نامتعارف

خودروی نامتعارف چیست؟

خودرویی است که ارزش آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارات جانی است. به این دلیل، در سال ۱۴۰۱، اگر ارزش خودرویی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد، خودروی نامتعارف یا خودروی لوکس محسوب خواهد شد.

سقف خسارت خودرو نامتعارف در سال 1401 چقدر است؟


سقف خسارتی که دارنده خودروی نامتعارف می‌تواند از طرف مقصر حادثه بابت خسارت خودروی خود در سال ۱۴۰۱ درخواست نماید، ۴۰۰ میلیون تومان است. اگر خسارت خودروی گران‎‌قیمت بیشتر از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان را در سال ۱۴۰۱ پرداخت نخواهد کرد.

نحوه پرداخت خسارت خودروی متعارف و نامتعارف

طبق قوانین بیمه‌، خسارت خودروهای متعارف به صورت کامل از سمت شرکت بیمه پرداخت می‌شود. با توجه به نرخ موجود؛ دنا پلاس تقریباً 400 میلیون قیمت دارد بنابراین این خودرو می‌تواند به عنوان یک خودروی متعارف با بالاترین قیمت در نظر گرفته شود.

تفاوتی ندارد بیمه شخص ثالث متعلق به کدام بیمه گذار است، در تصادف دو خودروی متعارف با یکدیگر، تمام خسارت توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود.

نحوه محاسبه خسارت در خودروهای نامتعارف با خودروهای متعارف کاملاً متفاوت است.

اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم به شرح زیر است:

اگر یک خودروی تیبا با یک خودروی بنز تصادف کند و چراغ عقب آن بشکند، لازم نیست هزینه چراغ بنز را پرداخت شود، با توجه پس با فرض این که ارزش چراغ عقب دنا پلاس دو میلیون تومان باشد، مقدار خسارت قابل پرداخت به مالک بنز فقط دو میلیون تومان خواهد بود و بقیه خسارت از مالک تیبا قابل مطالبه و وصول نخواهد بود و در صورتی که خودروی بنز بیمه بدنه داشته باشد، مالک آن می‌تواند مابه التفاوت آن را از شرکت بیمه گذار بدنه خود مطالبه کند.

در مورد بیمه بدنه اتومبیل چقدر اطلاعات دارید؟

در مواردی که قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف اختلاف قیمت داشته باشند، گران‌ترین آن‌ها ملاک عمل خواهد بود به عبارت دیگر چنانچه در مثال فوق ارزش چراغ عقب دنا پلاس در بازار بین یک تا دو میلیون تومان متغیر باشد، باید گران‌ترین چراغ یا همان دو میلیون تومان ملاک محاسبه قرار گیرد.
همچنین در مواردی که خودروی نامتعارف دارای قطعاتی باشد که نمونه یا مشابه آن در خودروی متعارف وجود نداشته باشد، قیمت قطعه مشابه آن در گران‌ترین خودروی متعارف ملاک محاسبه ارزیابان خسارت قرار خواهد گرفت.

خسارت خودرو نامتعارف

در سه حالت میتوان از بیمه بدنه و شخص ثالث هم زمان استفاده کرد:

1.زمانی که میزان خسارت وارد شده به شخص ثالث، بیشتر از سقف تعهد بیمه شخص ثالث مقصر باشد.


2.زمانی که ماشین فرد، خودروی نامتعارف باشد، یعنی قیمت بالای ۴۰۰ میلیون تومان باشد.


3.در صورتی که بدنه خودروی مقصر هم آسیب دیده باشد، مالک خودرو مقصر، می‌تواند از بیمه‌بدنه برای جبران خسارت‌های واردشده هم استفاده کند.

بعد از ارزیابی کارشناس هنگام بازدید از خودرو، میزان خسارت پرداختی را تعیین و حواله بانکی خسارت را صادر خواهد کرد.

اگر میزان خسارت تعیین شده با مبلغ خسارت واقعی تطبیق نداشت، با اعتراض بیمه‌گزار، شرکت بیمه ارزیابی خسارت خودروی نامتعارف را به کارشناس دیگری محول می‌کند.

بیمه خودرو ویکیپدیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top