آشنایی با حقوق مصرفکنندگان خودرو: ممکن است چنین مشکلی برای شما پیش آمده باشد که جهت رفع عیب خودروی خود در دوران گارانتی به تعمیرگاه خودروسازان و واردکنندگان خودرو مراجعه نمایید، ولی به علت فقدان قطعه یدکی لازم یا ناتوانی و ضعف در تشخیص و رفع عیب، خودروی شما برای مدت زیادی در تعمیرگاه متوقف شده است.
در این موارد هرچند تنها راه ممکن، منتظر ماندن جهت تامین قطعه یدکی مورد نیاز و رفع عیب میباشد اما مطابق قانون، خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف هستند در این مدت به مالکان این خودروها خسارتی را تحت عنوان خسارت خواب خودرو (در تعمیرگاه) پرداخت نمایند.
در این زمینه براساس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، در صورت متوقف شدن خودرو تحت گارانتی (تضمین) آنها در تعمیرگاه به مدت بیش از دو روز کاری یا مدت زمان استاندارد تعمیرات به علت فقدان قطعه یا ناتوانی در رفع عیب، عرضهکنندگان این محصول در ایران موظف به پرداخت خسارت توقف خودرو به مالک آن خواهند بود.
همچنین در ماده ۱۷ این قانون تاکید شده است:” در صورتی که رفع عیب خودرو در دوره گارانتی که ناشی از خسارت حاصل از حادثه یا تصادف نباشد، بیشتر از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده، به طول انجامد، عرضهکننده خودرو موظف است در طول مدت تعمیرات، خودروی مشابهی را جهت جایگزینی تامین نماید و در صورت عدم امکان، خسارت حق توقف خودرو را پرداخت نماید”.
اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو توسط هیات دولت در اوایل سال ۱۳۹۵ تصویب و از سوی معاون اول رییسجمهوری جهت اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ گردید.
لذا در حال حاضر کلیه خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف هستند در صورت توقف خودروی تحت گارانتی آنها به سبب فقدان قطعات یدکی یا ناتوانی در رفع عیب در نمایندگیهای خدمات پس از فروش، خسارت خواب خودرو را به صورت روزشمار به مالک آن پرداخت نمایند.
در این قانون خسارت توقف خودروهای سواری در تعمیرگاههای خودروسازان و واردکنندگان خودرو به ازای هر روز توقف مازاد، معادل پانزده دههزارم قیمت خودرو در نظر گرفته شده است. برای مثال خسارت خواب یک دستگاه خودروی تندر ۹۰ E2 (با قیمت رسمی حدود ۳۸ میلیون تومان) معادل حدود ۵۷ هزار تومان برای هر روز و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای یک ماه خواهد بود.

در ماده ۱۸ این قانون ذکر شده است:” ضوابط پرداخت خسارت توقف خودروهای سواری در تعمیرگاهها به استثنای خسارت ناشی از حادثه یا تصادف بدین ترتیب است که عرضهکننده خودرو موظف خواهد بود از هنگام تحویل خودرو به نمایندگی مجاز به ازای هر روز توقف مازاد بر میزان مذکور در ماده ۱۷ این قانون (که در پیشتر ذکر گردید) به مقدار پانزده دههزارم (۰.۰۰۱۵) قیمت خودرو به عنوان هزینه توقف به مصرفکننده پرداخت نماید”.
اما لازم به ذکر است که علیرغم این صراحت قانونی، اکثر خودروسازان و واردکنندگان خودرو از پرداخت خسارت خواب خودرو امتناع میورزند و بسیاری از مشتریان نیز به علت ناآگاهی از چنین حق قانونی، اصولاً نسبت به مطالبه خسارت خواب خودرو اقدام نمیکنند.
لذا در صورت دچار شدن به چنین مشکلی، از نمایندگی ارائهدهنده خدمات پس از فروش شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو درخواست کنید خسارت خواب خودرو را به صورت روزشمار و مطابق تعداد روزهای توقف خودرو در تعمیرگاه به شما پرداخت نمایند و چنانچه آنها از اجرای این قانون سر باز زدند، به وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانی مراجعه نموده و شکایت خود را مطرح نمایید.
براساس قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو را برعهده دارد و این شرکتها را موظف به انجام تعهدات قانونیشان خواهد کرد.
منبع