نقش آیتی در خدمات بیمه ای

نقش فناوری اطلاعات IT در فروش خدمات بیمه‌ای

نقش فناوری اطلاعات IT در فروش خدمات بیمه‌ای

مقدمه
هنگامی که برای اولین بار فناوری اطلاعات در صنعت بیمه مورد استفاده قرار گرفت، نظام‌های متفاوتی برای هر یک از وظایف اصلی بیمه‌ای وجود داشت. ظهور نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی و رشد در پردازش و ظرفیت ذخیره‌سازی رایانه‌ها، موجب بهره‌مندی بسیاری از شرکت‌های بیمه از نظام‌های یکپارچه گردید به نحوی که در این نظام‌ها داده‌ها میان حوزه‌های گوناگون سازمان به اشتراک گذاشته می‌شوند و تکرار نمی‌شوند.
فناوری اطلاعات باید بتواند ضمن تأمین زیر ساخت‌های زیربنایی فناوری اطلاعات، کلیه عملیات بازرگانی را نیز با کاربرد مناسبی پشتیبانی نماید. پیشرفت‌های حاصل شده در فن‌آوری اطلاعات و همچنین رشد در سازگاری مشتری با فنون جدید رایانه‌ای و ارتباطات برای شرکت‌های بیمه امکان دستیابی مشتریان به کانال‌های توزیع جایگزین را فراهم کرده است.
سیاست راهبردی صحیح لازمه مدیریت صحیح کانال‌های توزیع می‌باشد. کانال‌های توزیع شامل ساز و کارهای سنتی نمابر، مراکز تماس، نیروی فروش سیار، تلفن همراه، کیوسک‌های عمومی، تلویزیون دیجیتال، دفاتر خدمات دولت الکترونیک، دستگاه خودکار گویا(ATM) و اینترنت است. همگام با حرکت بیمه‌گران در برخی موارد به سمت سایر نواحی خدمات مالی، ارزش برخی از این کانال‌های توزیع افزایش یافته است.
بیان مسئله
امروزه عموم مردم معتقدند که اینترنت و سایر پیشرفت‌ها در زمینه فناوری اطلاعات به طرز شگفت‌آوری بر کارآمدی اقتصادی و ویژگی‌های خدمات مالی خصوصاً خدمات بیمه‌ای آثار انکار ناپذیری داشته‌اند. ظهور پدیده صندوق پرداخت/ دریافت اتوماتیک (atm) به منظور انجام وظایف صندوق‌داران بانک‌ها و استاندارد سازی و اتوماسیون عملیات اعطای تسهیلات بانکی در جهت کاهش تعداد پرسنل و ارزیابی درخواست‌های متقاضیان وام‌های بانکی از جمله کاربرد‌های فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری می‌باشد.
همچنین معرفی پدیده‌هایی در بازارهای مالی از قبیل سیستم اتوماتیک فناوری الکترونیکی سفارشات، سیستم الکترونیکی ثبت سفارشات و سیستم الکترونیکی معاملات ابراز مالی نظیر سهام شرکت‌ها و اوراق قرضه دولتی و خصوصی منجر به کاهش و یا جایگزینی نیروی انسانی شده‌اند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، نزدیک به یک دهه است که شرکت‌های بیمه نسبت به ارائه خدمات بیمه‌ای آنلاین همچون فروش بیمه‌نامه، تحلیل نیازهای بیمه‌ای بیمه‌گذاران بالقوه و خدمات پس از فروش مانند نگهداری آنلاین اطلاعات مربوط به حساب هر یک از بیمه‌گذاران، مدیریت و انجام امور مربوط به مطالبه خسارت بیمه‌گذاران و صدور بیمه‌نامه‌های گروهی اقدام نموده‌اند. با توجه به همزمانی روند جهانی شدن و مقررات‌زدایی در فروش خدمات بیمه‌ای چنین به نظر می‌رسد که این تحولات آثار گسترده‌ای بر فروش خدمات بیمه‌ای جهانی در راستای هر چه بیشتر رقابتی شدن آن خدمات داشته باشد.
تعریف بیمه:
بیمه قراردادی است که به موجب آن یک طرف متعهد می‌گردد در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارد شده بر وی را جبران نموده و یا مبلغی مشخص را پرداخت نماید. در این قراداد متعهد و طرف تعهد را به ترتیب بیمه‌‌گر و بیمه‌گذار می‌نامند. همچنین وجه پرداختی از جانب بیمه‌گذار به بیمه‌گر، حق بیمه و موردی که بیمه می‌شود، موضوع بیمه نامیده می‌شود.
نقش بیمه:
بیمه در جبران خسارت مالی ناشی از محقق شدن خطر موضوع بیمه برای آحاد جامعه نقشی بنیادی دارد. خدمتی را که بیمه به جامعه عرضه می‌کند، می‌توان به هفت گروه تقسیم نمود.
1-بیمه، امنیت مالی جهت فعالیت‌های بازرگانی را تأمین می‌کند.
2- بیمه موجب افزایش کارایی بازرگانان می‌شود.
3- بیمه در توزیع نسبی هزینه‌ها به طور موثری کمک‌کننده است.
4- بیمه اعتبار بیمه‌گذار را افزایش می‌دهد.
5- بیمه نوعی پس‌انداز قلمداد می‌شود.
6- بیمه به معنای تأمین سرمایه برای درآمد بالقوه آینده است.
7- اجتماع از بیمه نفع می‌برد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top