سازمان تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه سال 1399 همزمان با اجرای طرح نسخهنویسی الکترونیک و توسعه خدمات غیرحضوری، روند اجرای پروژه حذف دفترچه بیمه درمان کاغذی را آغاز کرد. بدین ترتیب مراجعه به پزشک و مراکز درمانی و احراز هویت بیمهشدگان از این پس با ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه امکانپذیر خواهد بود.
طرح حذف دفترچههای بیمه کاغذی و نسخه الکترونیک دو طرح متفاوت هستند که به موازات هم پیش میروند اما هردو هدف یکسانی را دنبال میکنند. سازمان تامین اجتماعی از آغاز اسفندماه با توقف اعطای دفترچههای جدید کاغذی، گام مهمی را در راستای اجرای نسخهنویسی الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان برداشته است. بیمه سلامت ایرانیان نیز اعلام کرده است که در آینده نزدیک، نسبت به حذف دفترچههای درمانی خود اقدام خواهد کرد.
نحوه دریافت نسخه بدون دفترچه
دفترچههای پیشین همچنان دارای اعتبارند و دارندگان میتوانند تا آخرین برگ از آنها استفاده نمایند، اما از این پس ارائه خدمات بدون دفترچه بیمه نیز امکانپذیر خواهد بود. بدین ترتیب، پزشک قادر به استفاده از نسخهنویسی الکترونیک و نوشتن نسخه در سربرگ خودش خواهد بود. با این روش، بیمهشده در تمامی مراکز درمانی میتواند خدمات پوشش تامین اجتماعی بهرهمند شود.
مدارک مورد نیاز جهت احراز هویت بیمهشدگان در زمان مراجعه به پزشک
مدارک مورد نیاز برای احراز هویت افراد بیمهشده شامل صفحه اول دفترچه بیمه، شناسنامه و کارت ملی میباشد.
همچنین بیمهگران تکمیلی به زودی با دریافت اطلاعات بیمهشدگان، مراحل ارائه خدمات به بیمهشدگان را عملیاتی خواهند کرد.

ثبت اطلاعات بیمهشدگان
با حذف دفترچههای کاغذی، بیمهشدگان میبایست اطلاعات خود را در سامانه eservices.tamin.ir ثبت نمایند. ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه(موبایل) در این سامانه ضروری است.
نحوه استعلام استحقاق درمان
کلیه بیمهشدگان و مستمریبگیران اصلی و تبعی پیش از مراجعه به مراکز درمانی میتوانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روشهای زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل نمایند:
روش اول: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش دوم: شمارهگیری #۱۴۲۰*
روش سوم: استفاده از اپلیکیشن موبایلی تامین اجتماعی
چنانچه بیمهشده طبق نتایج دریافتی از روشهای مذکور یا اعلام مراکز درمانی، استحقاق درمان را نداشته باشد، در صورت اعتراض میتواند مسئله را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری نماید. همچنین میتوان خلاصه سوابق درمانی بیمهشدگان در سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمهشدگان رؤیت کرد.
پزشکان و سامانه نسخهنویسی الکترونیک
کلیه پزشکان میتوانند در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان (ep.tamin.ir)ثبتنام نمایند و پس از دریافت نام کاربری، نسبت به نسخهنویسی الکترونیک اقدام کنند.
چنانچه بیمار به پزشک طرف قرارداد مراجعه نماید، پزشک میتواند بعد از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه، خدمات پزشکی (از قبیل انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی…) را در سامانه نسخه الکترونیک ثبت نماید.
در صورتی امکان استفاده از سامانههای الکترونیک به هر علتی (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخهنویسی و…) فراهم نباشد، پزشک میبایست پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی/شناسنامه/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، بیمار را معاینه و دارو مناسب را در سرنسخه مخصوص مطب/مرکز درمانی (ترجیحاً در برگهA5 ) تجویز نماید.
پزشکان غیرطرف قرارداد نیز همچون پزشکان طرف قرارداد میتوانند با اتصال به سامانههای الکترونیک سازمان یا سامانههای مورد استفاده خود، نسخهنویسی الکترونیک را انجام دهند. چنانچه استفاده از سامانههای الکترونیک به هر علتی (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخهنویسی و…) امکانپذیر نباشد، پزشک میبایست دستورات پزشکی خود را در سرنسخه مخصوص مطب/موسسه در یک برگ تجویز نماید و به بیمار تحویل دهد.
در صورت عدم نسخهنویسی الکترونیک، بیمار با ارائه نسخه کاغذی پزشک معالج به داروخانهها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد، قادر به دریافت خدمات مورد نیاز خود خواهد بود.
موارد خاص
کلیه خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک و یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمهشده ثبت میگردد، بدین ترتیب استفاده از کدملی “غیر” و “منغیرحق” علاوه بر مغایرت با موازین حقوقی میتواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد نیز ایجاد مشکل کند.
روشهای استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای “بیماران خاص” همچون سایر بیمهشدگان است اما این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند “خاص” شناخته میشوند.
چنانچه نوزاد کد ملی نداشته باشد تا زمان صادر شدن شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد(حداکثر تا یکماه بعد از تولد) جهت ارائه خدمات درمانی در بخش بستری استفاده از کدملی مادر امکانپذیر است.
تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمهشدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی درج شده در جلد دفترچه درمانی (۱۰ رقم اول شماره سریال دفترچه) انجام میگیرد، بنابراین لازم است اتباع جهت استفاده از خدمات تشخیصی و درمانی “جلد دفترچه درمانی” را ارائه نمایند.
آندسته از بیمهشدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارائه شماره اختصاصی فراگیر(فیدا) قادر به استفاده از خدمات درمانی درتعهد سازمان خواهند بود.
جهت ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی نیازی به دریافت استحقاق درمان نیست و در زمان درمان این فرایند انجام میگیرد.
نسخه و دارو
در روش جدید، در سربرگ نسخه، نام دارو، نام و نامخانوادگی و کدملی بیمار مندرج میشود. داروخانه نیز با استعلام کد ملی فرد بیمهشده، دارو را تحویل میدهد.
پزشکان میتوانند نسخه نویسی را به دو صورت الکترونیک و غیرالکترونیک انجام دهند. همچنین مطابق بخشنامه ابلاغ شده سازمان تامین اجتماعی در نسخهنویسی الکترونیک، پزشک بعد از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار و انجام معاینه، خدمات پزشکی (از قبیل انجام ویزیت، تجویز دارو و دیگر خدمات تشخیصی و درمانی…) را در سامانه نسخه الکترونیک ثبت مینماید. در این حالت سازمان موظف است حقالزحمه پزشک معالج طرف قرارداد را مطابق ضوابط مربوطه و به صورت بر خط پرداخت نماید.
در نسخهنویسی غیرالکترونیک، پزشک بعد از احراز هویت بیمار با بررسی کارت ملی، شناسنامه، دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، به معاینه و تجویز دارو مناسب در سرنسخه مخصوص مطب یا مرکز درمانی میپردازد.
مشخصات هویتی بیمار از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره کدملی، تاریخ ویزیت بیمار و ثبت کد پیگیری استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) حتماً میبایست بر روی سرنسخه پزشک یا مرکز درمانی درج گردد.
پزشکان غیرطرف قرارداد نیز میبایست همچون پزشکان طرف قرارداد با اتصال به سامانههای الکترونیک سازمان یا سامانههای مورد استفاده خود، نسبت به نسخهنویسی الکترونیک اقدام نمایند.
منبع
https://www.samannegar.ir/همه-آنچه-لازم-است-از-حذف-دفترچه-بیمه-ب/